Slank worden en blijven

Vitaliteitscoach & diëtist

Caroline Slikker

3. Lichaamsbeweging als ondersteuning

 

Lichaamsbeweging is belangrijk voor een goede gezondheid, maar levert slechts 20%(!) van het resultaat bij afslanken!

Dat komt door dat het lichaam trainingsactiviteit compenseert met inactiviteit gedurende de rest van de dag en een verminderde warmteproductie. Dit wordt de NEAT-compensatie genoemd ('Non exercise induced thermogenesis'). Daarmee wordt 80% van het caloriegebruik door de inspanning weer teniet gedaan.

 

Natuurlijk kun je resultaat halen met sporten alleen, maar het is veruit de minst efficiente weg.

Lichaamsbeweging draagt wel bij, maar vooral aan je gezondheid, het gevoel van welzijn, de eigen effectiviteit en het vergroten van je wilskracht, dus het kan een waardevol onderdeel zijn van het afslanktraject.

1. Het geheim zit 'm in je gewoontes

 

 

Hoewel afslanken in eerste instantie vooral met voeding te maken lijkt te hebben, is de belangrijkste factor meestal niet voeding, maar gewoonte. Als je wilt afslanken dan weet je namelijk wel dat je minder calorieen binnen moet krijgen dan je verbrandt*, maar waarom lukt het dan niet?

 

Wilskracht is een batterij die leeg kan raken. Vechten tegen je huidige ongewenste gewoontes trekt die batterij gegarandeerd leeg, waardoor je uiteindelijk weer terugvalt in oude patronen. Met specifieke methoden om ongewenste te traceren en om te buigen kun je een passend gewicht handhaven.

 

Wilskracht gebruiken om gewoontes te veranderen.

 

* Extra (vet)massa kan alleen ontstaan door een overschot aan inname van calorieen. Soms wordt gesuggereerd dat men te weinig eet om af te kunnen slanken, omdat het metabolisme daardoor vertraagt. Dit is natuurkundig echter onmogelijk. Het kan zijn dat men afslankt als men ogenschijnlijk meer gaat eten, omdat de omvang van de voedingsmiddelen en de regelmaat waarmee men eet is toegenomen, terwijl tegelijkertijd de hoeveelheid calorieen is afgenomen.

 

 

2. Zorg voor verzadiging

 

 

Het kan ook zijn dat de soort voeding die je gebruikt leidt tot overeten, dat je extra gevoelig bent voor prikkels en (onbewust) kiest voor voeding die die prikkels versterkt. Welke voeding dat is, is voor iedereen verschillend. Of je meer behoefte ervaart aan voeding dan je nodig hebt, hangt vooral af van de mate waarin je iets als lekker ervaart.

 

Maar waarom eet je eigenlijk? Omdat het lekker en gezellig is, omdat je maag rommelt, omdat iemand naast je eet, uit gewoonte of omdat het etenstijd is? De oorsronkelijke bedoeling van eten is je lichaamscellen te voorzien van bouwstoffen en energie, zodat jij kunt doen met je leven wat je wilt.

 

Eet je om te leven, of leef je om te eten?

 

 

Je bent wat je eet: letterlijk. Wil je het bouwwerk dat jou lichaam is in stand houden met junkfood , snoep en snacks? Of met een goede balans van waardevolle eiwitten, vetten en koolhydraten, vitamines, mineralen en andere bio-actieve stoffen?

Focussen op calorieën, is niet de manier om blijvend, en op een gezonde manier gewicht te verliezen.

 

 

Calorieen tellen.

Maar dat betekent niet dat je calorieen moet tellen!

 

 

We gaan onderzoeken waar jou focus op komt te liggen. Dan kunnen we verder met een plan op maat.