Stress onder controle

Vitaliteitscoach & diëtist

Caroline Slikker

Van negatieve stress, naar positieve stress

 

 

Stress helpt ons in actie te komen. Het is daarmee niet per se iets negatiefs! Pas als je

het gevoel hebt dat je de controle verliest, ontstaat er negatieve stress.

 

Het gevoel van verlies van controle kan op zich vervelend zijn, maar het staat ook het

behalen van je doelen in de weg. Gebrek aan overzicht, onderdeel van negatieve stress,

zorgt er bijvoorbeeld voor dat we minder wilskracht beschikbaar hebben.

 

Spanningen eenvoudigweg 'loslaten' klinkt leuk, maar werkt in de praktijk slecht. Probeer

piekergedachten maar eens uit te zetten! Om stress te managen is het nodig om

overzicht te scheppen. De vitaliteitscoach helpt je daarbij.

 

Slapen en stress

 

 

Een goede nacht slaap is de beste detox die je je lichaam kunt geven.

In diepe rust worden vele afvalstoffen uit het lichaam en vooral ook uit de hersenen

verwijderd. Grote en kleine ontstekingen worden gereguleerd, waardoor de kans op

welvaartsziekten (zoals auto-immuunziekten) afneemt. De wilskracht wordt

opgeladen. Geestelijk krijgt alles een plek en in de ochtend ziet alles er anders uit dan

de avond ervoor.

 

 

Een derde van alle nederlanders heeft slaapproblemen.

Leg jij je daarbij neer?

 

 

Het gaat niet om het aantal uren dat je slaapt, maar om hoe fit je wakker wordt en hoe je je overdag voelt. Sommige mensen hebben genoeg aan 6 uur slaap en anderen hebben er 9 nodig. Laat je niets wijsmaken; aan korter slapen kun je niet wennen. Je bouwt dan een slaapschuld op die zich op allerlei manieren kan uiten. Neem de tijd die je nodig hebt.

'De uren vóór 12 tellen dubbel'. Je moeder had gelijk, niet alleen de duur van je slaap, maar vooral ook het tijdstip van naar bed gaan is van belang. Dat heeft alles te maken met de diepte van je slaap in de specifieke slaapfases. Om die eerste uren mee te pakken, moet je goed kunnen inslapen, liefst binnen een kwartier nadat je bent gaan liggen. Als dat niet lukt mis je kwaliteitsslaap en daar kun je iets aan doen.